Ugens Anmelder er Stine Grabas

13.09.23
Stine anmelder Uden Merit af Colleen Hoover

Herlig og skøn fortælling om en familie med skæve eksistenser fortalt af den 17-årige Merit.

Merit samler på trofæer. Hun køber dem antikvarisk, når hun har haft en dårlig dag og har efterhånden en del stående på hylden.

På sådan en dag møder hun en fyr, som ganske overraskende og inderligt kysser Merit. Merit får slået benene væk under sig, men opdager, at det er hendes tvillingesøsters kæreste. Merit vidste ikke engang, at søsteren havde en kæreste; men de snakker jo heller ikke rigtigt sammen.

Merit bor i en gammel kirke sammen med sin far, stedmor, halvlillebror, storebror og sin tvillingesøster. I kælderen bor Merits mor, der lider af angstanfald og derfor aldrig kommer ovenpå eller uden for en dør.

Merit har det svært og forholdet til tvillingesøsteren bliver tilnærmelsesvis hadsk, da hun prøver at undgå hende og kæresten, som tilsyneladende er flyttet ind hos dem. Storebroren holder Merit sig fra, da en dyb hemmelighed har fået vreden til ham til at vokse. Familiedramaet eskalerer, og Merit sluger 28 stjålne piller af hendes mors. Drama er der masser af.

Romanen kommer omkring mange problemstillinger og misforståede følelser og antagelser, hvilket forfatteren gør rigtig godt.

En herlig finurlig roman, som til tider mindede mig om Gud taler ud af Blendstrup.

Indrømmet. Jeg havde en formodning om, at Colleen Hoover skrev romantiske dameromaner, men ”Uden Merit” overraskede mig positivt med sine herlige karakterer.

Absolut en god læseoplevelse.

Stine er Bibliotekar og Teamleder for Aktiviteter & Fællesskaber. Hun træffes oftest på Præstø & Vordingborg Bibliotek

Bestil den her: Uden Merit

Hvis du ikke fik læst sidste uges anmeldelse kan du læse den  HER

Har du lyst til at anmelde et værk, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk