Højsangen fra Palermovej

Ugens anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

23.06.21
"Højsangen fra Palermovej" af Annette Bjergfeldt.

En ovenud skøn og til tider skør roman med fantastiske karakterer og god humor! En ’must read’ for alle, der trænger til en roman, som man ikke kan lægge fra sig.

Romanen er en fortælling om 3 generationer og spænder over 100 år. Fortælleren af historien er Esther, datter til Eva og Jan Gustav. Derudover har Esther storesøsteren Filippa samt tvillingesøsteren Olga. Historien tager sit afsæt i 1920, da morfar Hannibal møder cirkusprinsessen Varinka på en rejse til Rusland.

For Hannibal er det kærlighed ved første blik – men han må arbejde hårdt for at vinde Varinkas hjerte. Varinka er en meget pragmatisk kvinde og gifter sig med Hannibal, da hun ser det som en vej ud af fattigdommen, da familiecirkusset er på fallittens rand. På Amager flytter de ind i huset på Palermovej – hvor Hannibal håber på at kunne fylde det med klassisk musik og det bedre borgerskab.

Men, sådan kommer det ikke til at gå. Varinka får smag for hundevæddeløb og bruger mange timer sammen med sine russiske venner på væddeløbsbanen i Tårnby. Da deres datter Eva bliver født, kaster Hannibal derfor alt sin kærlighed på hende.

Eva bliver stewardesse og møder den svenske Jan Gustav i en flyver på vej til England. De bliver hovedkulds forelsket, gifter sig og slår sig ned på Jan Gustavs svenske ø. Da de får datteren Filippa, der har brug for hospitalsbehandling, flytter de ind på Palermovej på Amager. Tvillingerne, Esther og Olga, kommer til verden efter et par år. Esther er stor og klodset, men har sans for form og farver og bliver kunstner. Olga er smuk og graciøs og bliver en berømt operasangerinde.

Vi møder også nabosønnen Johan, hans far graveren, der har et alkoholproblem og hvordan familien prøver at navigere i det – på godt og ondt.

En til tider hylemorsom og tragikomisk roman. Beskrivelserne om livet på Palermovej med den russiske patriark Varinka, Jan Gustav, der bærer sin älskling – Eva – på hænder og fødder og børnene, der både er skrøbelige og fulde af selvtillid, er ovenud skøn.

Et brag af en debutroman fra Annette Bjergfeldt – en forfatter jeg med garanti vil holde øje med i fremtiden!

Birgitte Mølgård Hansen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her Blacksad