Ugens Anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

21.06.23
Anmeldelse af krimiserien om efterforskningsleder Roland Triel skrevet af Dennis Jürgensen.

Mange nærmer sig sommerferien, hvilket ofte er lig med et besøg på biblioteket for at låne noget ferielæsning. Er man i humør til en god krimiserie, kan jeg varmt anbefale Dennis Jürgensens serie med Roland Triel. Der er 6 bind i serien og alle på størrelse med en mursten, hvilket er helt fantastisk!

Den første i serien er Løbende tjener og her bliver vi introduceret til efterforskningsleder Roland Triel samt datteren Andrea. Man lærer hurtigt i bogen, at Rolands hustru og mor til Andrea blev myrdet på bestialsk vis for få år siden. En sag, der endnu ikke er opklaret og som har efterladt datteren stum og psykisk ustabil på et behandlingshjem.

Men det store omdrejningspunkt i bogen er en sag om den kendte og velhavende smykkedesigner Frans Jessen, der har været udsat for et overfald. Kort tid efter overfaldet bliver hans forhenværende partner myrdet. En partner, som Frans Jessen ikke har haft kontakt til, da han har vundet en ophavsretssag mod ham. Flere mord kommer til, og politiet får noget at se til. Morderen til Triels kone stikker også næsen frem og efterlader spor, som Triel har svært ved at finde hoved eller hale i. Han er besat af at finde sin kones morder samtidig med, at han kæmper med at få Andrea til at få det bedre – ikke mindst at tale igen.

De efterfølgende bind i serien er alle lige spændende og Dennis Jürgensen formår virkelig at fange ens opmærksomhed. De er alle velstruktureret med både et højt tempo og spændingsniveau.

En krimiserie jeg varmt kan anbefale, da de tilmed er formidabel godt skrevet. Jeg havde meget svært ved at løsrive mig, når jeg først var startet på en bog.

Rækkefølgen i serien er: Løbende tjener, Dansende bjørne, Hviskende lig, Marcherende myrer, Eksploderende skadedyr og Faldende masker.

Birgitte er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og du vil oftest møde hende på biblioteket på Møn eller i Vordingborg.

Du kan også blive ugens anmelder: skriv til biblioteket@vordingborg.dk, hvis du vil høre mere.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den HER