Ugens Anmelder er Eva Themsen

18.10.23
Anmeldelse af ”På rejse med pingviner” Hazel Prior.

Jeg kan rigtig godt lide pingviner, så derfor måtte jeg bare læse Hazel Priors bog ”På rejse med pingviner”.

Bogens hovedperson er den 85-årige Veronica McCreedy. Hun er rig, bor i et stort hus i Skotland og har hverken familie eller venner. Hun har en trofast hushjælp og en gartner til at hjælpe med det praktiske. Nu skal man ikke tage fejl af Veronica for trods skrantende fysik og en anelse glemsomhed, er hun en yderst viljestærk og handlekraftig kvinde.

Det udmønter sig i, at hun beslutter sig for at testamentere sine penge til et forskningsprojekt om pingviner på Antarktisk. Hvad er så mere nærliggende for en gammel dame end at pakke sine bedste håndtasker, te, kiks og læbestift og drage afsted til den iskolde forskerstation Locket Island.

Inden Veronicas afrejse finder hun af, at hun faktisk har et barnebarn. Deres første møde falder mildest talt uheldigt ud, så han bliver hurtigt afskrevet i Veronicas verden.

De tre forskere ved pingvinkolonien er mildest talt ikke begejstrede for besøget, men det lykkes for Veronica at gå så langsomt tilbage fra pingvinkolonien, at skibet er sejlet retur, inden hun når frem. Det næste skib kommer først om 3 uger, så forskerne må se i øjnene, at de hænger på Veronica. Da de samtidig har hårdt brug for pengene, mildnes modstanden noget.

Under opholdet udvikler Veronica et fint venskab med en af forskerne – kvinden Terry. De er begge helt opslugt af pingvinerne og deres levevis. Der er noget ved disse pingviner, der gør at Veronica får livsmodet tilbage.

Med udgangspunkt i en gammel æske og en medaljon afsløres Veronicas livshistorie. Et liv præget af grufulde tab og ensomhed men også den store kærlighed. Oplevelser der har gjort Veronica til den stædige og utilnærmelige person, hun er.

Barnebarnet Patrick bliver taget til nåde, og alt ender godt med forskellige sløjfer på historien.

Det er en sød og underholdende historie om en handlekraftig gammel dame, der går efter sine mål og drømme. Bogen har samtidig en fin humor, og det er altid godt.

Afslutningsvis vil jeg citere Veronicas far, som gav hende disse ord med på livets vej.
”Der er tre slags mennesker her i verden. Der er dem, der gør verden værre, dem, der ingen forskel gør, og så er der dem, der gør verden bedre.” Ord man godt kan tænke lidt over i den brogede verden, vi befinder os i.

Rigtig god fornøjelse med bogen.

Den kan selvfølgelig lånes på biblioteket.

Eva er bibliotekar og en mester i at finde læseværdige bøger til alle aldre.

Den kan selvfølgelig lånes på biblioteket eller hentes som ebog og lydbog på ereolen.

Fik du ikke læst sidste uges anmeldelse, kan du finde den HER

Har du selv lyst til at anmelde et værk, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk