Ugens anmelder er Eva Themsen

20.12.23
Anmeldelse af "Lotte Juleko" skrevet af Alexander Steffensmeier.

Julen nærmer sig og det er tid til at julehygge med de små og læse en sød julehistorie.

Biblioteket har rigtig mange gode julehistorier, men et godt bud til de 4 – 6-årige er ”Lotte juleko” af Alexander Steffensmeier. Billedbogen er en blandt flere, hvor vi hører om koen Lotte og hendes underholdende liv på bondegården, hvor hun bor sammen med en pony, en ged, nogle grise, en flok høns og bondekonen.

Det er snart juleaften, og koen Lotte, bondekonen og alle bondegårdsdyrene har rigtig travlt med juleforberedelserne. Alle har for længe siden skrevet ønskesedler til julemanden, så det burde være i orden.

Det var Lottes opgave at aflevere brevene på posthuset, men så sker der det forfærdelige, at Lotte opdager, at gårdens ønskesedler slet ikke er blevet sendt til julemanden, fordi hun har lagt dem i en forkert kasse på posthuset!

Gode råd er dyre i dette kæmpe drama af en billedbog. Lotte er en handlekraftig ko – noget må gøres.  Lotte klæder sig derfor ud som juleko, og prøver at rette op på sin fejltagelse ved selv at lave de ønskede julegaver eller i det mindste noget der ligner.

Nu er det store spørgsmål, om det når at blive rigtig jul uden de ønskede gaver? Det ender måske ikke lige med den jul, de havde forventet – men ”ja” jul bliver det.

Alexander Steffensmeier har udover historien også lavet de pragtfulde illustrationer, som er næsten endnu mere vidunderlige end selve historien.

De er fulde af liv og charme. Der er så mange skønne detaljer at gå på opdagelse i og snakke om, og de oser af humor.

Dyrene har en fantastisk mimik, der går lige i hjertet på både børn og voksne.

Bogen kan selvfølgelig lånes eller reserveres på biblioteket Materiale | Lotte juleko | Vordingborg Bibliotekerne.

Rigtig god fornøjelse og en skøn hyggestund med ”Lotte juleko.”

Glædelig jul og godt nytår

Eva er Bibliotekar og har sin daglige gang på Vordingborg Bibliotek

Fik du ikke læst sidste uges anmeldelse af Merete Stockfleth, så kan den læses HER

Brænder du for at skrive, og har du et værk, som du gerne vil anbefale andre? Så kan du også blive Ugens Anmelder.

Skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk