Ugens Anmelder er Henning Schmidt

30.08.23
En rejse gennem en "Verden af i går" af Stefan Zweig. Stefan Zweigs mesterstykke "Verden af i går", med undertitlen ”en europæers erindringer”, står som en litterær perle, der inviterer læseren på en følelsesmæssig og intellektuel rejse gennem det tumultagtige 20. århundrede.

Udgivet i 1942, efter at Zweig og hans hustru begik selvmord under en af de mørkeste perioder i verdenshistorien, beskriver Zweigs erindringer hans liv og erfaringer og væver et fascinerende tæppe af personlige refleksioner og iagttagelser, samtidig med at han giver en uvurderlig førstehåndsberetning om de samfundsomstyrtende begivenheder, der formede den moderne verden.

Zweigs skrivestil er intet mindre end fortryllende.

Den besidder en lyrisk kvalitet, der straks indkapsler læserne i en følelse af nostalgi og længsel efter den verden, der engang var.

Hans evne til at beskrive selv de mest komplekse følelser med en elegant enkelhed vidner om, at han var en sproglig mester. Gennem hele bogen maler Zweig levende billeder af det kulturelle og intellektuelle miljø i Europa, fra Wiens elegante saloner til den kunstneriske begejstring i Paris.

Bogen fungerer på flere niveauer.

På overfladen er det en erindringsbog om Zweigs liv, der genfortæller hans møder med nogle af tidens mest indflydelsesrige skikkelser, såsom Walther Rathenau, Romain Rolland, Sigmund Freud og Richard Strauss. Disse interaktioner giver et unikt indblik i personlighederne og filosofierne, der formede en æra præget af dybtgående forandringer.

Alligevel er "Verden af i går" mere end blot en personlig fortælling.

Det er et historisk dokument, der fanger opkomsten og faldet af imperier, desillusionen fra krigen og opløsningen af en kulturel tidsalder.
Et af bogens mest iøjnefaldende aspekter er Zweigs ærlige skildring af, hvordan 1. verdenskrig påvirkede det europæiske samfund.

Han beskriver levende den eufori, der greb kontinentet ved krigens udbrud, og kontrasten til de ødelæggende realiteter, der snart fulgte. Zweigs beretning om krigens brutalitet, desillusionen der fulgte, og den efterfølgende opblomstring af nationalisme, fascisme og ekstremisme er både hjerteskærende og tankevækkende. Hans personlige rejse gennem denne periode afspejler den desillusion, som en hel generation oplevede.

Zweigs udforskning af totalitarismens fremmarch i mellemkrigstiden er et andet højdepunkt i bogen. Hans indsigt i de samfunds- og politiske dynamikker, der førte til Hitlers og Mussolinis magtovertagelse, udgør en formaning til kommende generationer. Forfatterens følelse af tab er tydelig, når han overværer humanismens nedbrydning, den intellektuelle friheds begrænsning og de kosmopolitiske idealers forsvinden, der engang definerede Europa.

Gennem hele "Verden af i går" kæmper Zweig med begreberne identitet, tilhørsforhold og eksil. Som en jødisk intellektuel tvunget til at flygte fra sit hjemland, afspejler hans personlige oplevelser den bredere fordrivelse, som utallige enkeltpersoner oplevede i denne tid med omvæltning. Hans beskrivelser af diasporaoplevelsen, længslen efter en følelse af ”hjem” og den endelige erkendelse af, at "hjem" måske aldrig genfindes fuldt ud, rammer på et dybt menneskeligt niveau.

Afslutningsvis er "Verden af i går" af Stefan Zweig et ekstraordinært litterært værk, der naturligt forener selvbiografi, historie og filosofi. Det fungerer som en hjertegribende påmindelse om civilisationens skrøbelighed, menneskelige forbindelser og historiske begivenheders vedvarende indflydelse på folks individuelle liv.

Zweigs velskrevne sprog, sammen med hans skarpe observationer og selvindsigt, gør denne bog til et tidløst mesterværk, der ikke er mindre relevant og rørende i 2023 end den var i 1942.

Denne bog – ligegyldigt om man vælger e-bog, lydbog eller trykt bog – er et essentielt og fængslende stykke litteratur, som leverer en førstehåndsskildring af hvordan krigen opstår og hvad den gør ved kulturen. Bogen er Zweigs menneskelige erfaring i skyggen af et tumultagtigt århundrede. Lån den på Vordingborg Bibliotekerne.

Henning er Bibliotekschef og træffes oftest på Vordingborg Bibliotek, hvor han bl.a. er meget aktiv i vores Innovationsrum.

Find "Verden af i går" HER

Hvis du ikke fik læst sidste uges anmeldelse kan du læse den HER

Har du lyst til at anmelde et værk, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk