Ugens Anmelder er Sanne Tandrup

23.08.23
Per Petterson Mænd i min situation. Bd. i serie.

Jeg elsker Per Petterson, det er helt utroligt hvad den forfatter kan tærske langhalm på …og slippe så godt afsted med.

Her er vi i Arvid Jansens liv, hvor hans kone Turid har bestemt, at de skal skilles.

Hun er flyttet og har taget parrets 3 døtre med sig – og nu har Arvid alverdens tid til at tænke over livet, gå på bar og kører rundt i Mazdaen.

Til tider sover han også i bilen. Hvis natten bliver så svær, at han ikke finder ro i sengen, tager han bilen i brug.

De kender ligesom hinanden, Arvid og bilen, de følges ad rundt i Oslos gader og barer, og begge trænger de til et eftersyn.

I bogen følger vi Arvid i året efter skilsmissen, hvor han både kæmper med sorgen over skilsmissen, tabet af nærhed med børnene, men også en gammel sorg kommer op til overfladen; Arvid mistede de fleste af den nærmeste familie i en skibskatastrofe i 90, og det blev der ikke snakket meget om.

Det kniber for Arvid at få styr på livet.

Han befinder sig midt i et kaos af vrede, angst og en evig usikkerhed om, hvad en mand dog skal stille op med sig selv i dette liv.

Hvad gør mænd i min situation, spørg han sig selv om?

Per Pettersons skriver sandsynligvis om sit eget liv i de fleste af sine romaner. Den her roman er nok ingen undtagelse. Ligesom Arvid har Per Petterson også mistet sine forældre og andre slægtninge under branden på passagerbåden "Scandinavian Star".

Det er en bog om mænd, til mænd og skrevet af en mand.

Men det er også en stor læseoplevelse for kvinder.

Sanne er både biblioteksassistent og i borgerservice og du træffer hende oftest på Præstø Bibliotek.

Find "Mænd i min situation" HER

Hvis du ikke fik læst sidste uges anmeldelse kan du læse den HER

Har du lyst til at anmelde et værk, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk