Ugens Anmelder er Henning Schmidt

15.11.23
Anmeldelse af "Under falkens vinger" af Anton Marklund.

"Under falkens vinger" fremstår som en unik og tankevækkende krimi, der fletter elementer af socialrealisme og spiritualitet sammen.

Hovedpersonen Ramona, er socialrådgiver i den lille by Skellefteå, som ligger små 800 km nord for Stockholm. Ramona har en særlig evne til at ’se ind i’ mennesker. Denne evne gør hende til en uvurderlig ressource for politiet i en mordsag.

En ung kvinde bliver fundet myrdet i en båd i Skellefteå. Ramonas mand, Peter, hjælper politiet, da han har kendskab til lokalområdet. Han får afsløret Ramonas evne over for politimanden Mange, som efterfølgende opfordrer Ramona til at bruge sin evne til at hjælpe med at opklare mordet.

Romanen udforsker dybtgående emner som menneskelig natur, grænsen mellem at være offer og morder, og hvordan små omstændigheder kan være afgørende for disse roller. Denne tilgang tilbyder en dyb og nuanceret udforskning af karakterernes psykologi.

Det er en velfortalt og anderledes bog, med en handling, der skrider stille frem, men som fanger læseren både i opklaringen af mordet og i Ramonas unikke evner. Dens blanding af krimielementer og dybere, næsten spirituelle indsigt i menneskesindet giver den en særlig plads inden for krimigenren.

Bogen er første bind i en bogserie om socialrådgiveren Ramona og den vil være en spændende og tankevækkende læseoplevelse, da den er en socialrealistisk krimi med et unikt twist.

Rigtig god fornøjelse med bogen.
Den kan selvfølgelig lånes på biblioteket.

Henning er bibliotekschef og træffes oftest på Vordingborg Bibliotek.

Hvis du vil læse sidste uges anmeldelse, så kan du finde den på dette link: SIDSTE UGES ANMELDELSE

Går du selv og har du lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk