Ugens anmelder er Henning Schmidt

07.02.24
Anmeldelse af "Pandoracellen" af Rasmus Dahlberg

I Rasmus Dahlbergs første værk om "Pandoracellen", finder vi os midt i en intens og tankevækkende fortælling, der perfekt blander elementer af spænding, politisk intrige og personlig udvikling. Hovedpersonen, Jonas Kvist, en nyansat medarbejder i Beredskabsstyrelsens analytiske afdeling, bliver hurtigt kastet ind i en højspændt situation, da et russisk atomfragtskib kolliderer i Kattegat. Dette er startskuddet til en række begivenheder, der truer ikke blot den nationale sikkerhed, men også bringer Jonas' personlige og professionelle liv i et kaotisk spænd.

Dahlbergs baggrund som ekspert inden for katastrofer og beredskab skinner tydeligt igennem i de detaljerede beskrivelser af krisehåndtering og de realistiske scenarioanalyser, som 'Pandoracellen' - en specialenhed dedikeret til at forudse og rådgive om potentielle kriser - foretager. Denne innovative tilgang  til krisestyring (som man kan læse mere om på Beredskabsstyrelsens hjemmeside) tilføjer en frisk og original vinkel til fortællingen.

Jonas Kvist, som karakter, er dybt menneskelig og nuanceret. Hans indre kampe og udvikling gennem bogen tilføjer et lag af realisme og gør ham relaterbar. Konflikterne mellem hans professionelle ansvar og personlige dilemmaer giver læseren en forståelse for de ofte komplekse valg, der skal træffes i tider med krise.

Hvor bogen virkelig udmærker sig, er i dens evne til at flette sammen de store tematiske elementer af politisk spænding, teknologisk fare og menneskelig sårbarhed. Dialogen er skarp, plotudviklingen er stramt komponeret, og tempoet holder læseren engageret fra start til slut.

"Pandoracellen" er mere end blot en thriller; det er en dybdegående udforskning af de psykologiske og moralske aspekter ved krisestyring. Rasmus Dahlbergs værk er en påmindelse om, at i en verden af komplekse trusler er de største udfordringer ofte dem, der findes inden i os selv. En absolut anbefaling for dem, der nyder spændingsromaner med et skarpt øje for detaljer og en dyb forståelse for menneskelig psykologi og samfundsmæssige konsekvenser.

Rigtig god fornøjelse med bogen. Den kan selvfølgelig lånes på biblioteket.

Henning er bibliotekschef og træffes oftest på Vordingborg Bibliotek.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.