Ugens Anmelder er Louise

31.01.24
Sabine Lemire: Mira - #sommer #kærester #telttur

Mira er på telttur med klassen, og det bliver en spændende men også kompliceret uge for Mira.

Skøn, ny bog i Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøis graphic novel-serie om pigen Mira og hendes liv med bedstevennerne, skolen og de pinlige voksne.

Med ”Mira - #sommer #kærester #telttur” er den populære tegneserie nået til bind nummer 8, hvor klassen skal en uge til Livø med deres nye biologilærer.

På turen møder Mira, Naja og Sara nogle drenge fra lejrskolen ved stranden, og særligt den søde Simon fanger pigernes opmærksomhed.

Det bliver til flere møder og en natlig tur til stranden, og gensidige følelser opstår.

Men hvordan er det lige, når man som Mira har en kæreste i forvejen? For Mira er jo kæreste med Gunnar, og kan man godt være glad for to drenge på samme tid? Desuden er Naja også vild med Simon, og harmonien i pigegruppen sættes på prøve. Drengeproblemerne fører til uvenskab i klassen, og stemningen på hjemturen er mildest talt anstrengt.

Bogen er bygget op af små, korte sekvenser af tekst og billeder, som gør, at historien flyder let og giver et fint og realistisk indblik i de begyndende teenageres lidt indviklede liv. De svære følelser i overgangen mellem barn og ung skildres nænsomt og troværdigt. Serien giver plads til både små og store problemer, som kredser omkring konflikter med forældrene, forelskelse og intriger i vennegruppen.

Det er Sabine Lemire, der sammen med tegner Rasmus Bregnhøi, har lavet bøgerne om Mira, og udover tegneserien er det bl.a. også blevet til en dagbog og en række letlæsningsbøger om Mira.

Med Bregnhøis fine og detaljerede illustrationer rummer graphic novel-serien gode læseoplevelse for de 9-13-årige, og bøgerne skildrer med både alvor og humor, hvordan det er at være et ungt menneske på vej ud i livet.

Mira er efterhånden blevet ældre i takt med bøgernes udgivelse og er på den måde vokset med sine læsere, og nye fans af den populære serie er også kommet til.

I 2023 blev duoen Lemire og Bregnhøi nomineret til Orla-prisen i kategorien Teen-liv, og i 2020 modtog serien Ping-prisen for Bedste børne/ungdomstegneserie.

Serien om Mira kan lånes på biblioteket, og nogle af bøgerne kan også læses som ebøger på eReolen GO.

Louise er børnebibliotekar og hun har fuldstændig styr på læsning til tweens.

Hvis du ikke fik læst Birgits anmeldelse i sidste uge, så kan den læses HER

Har du også fået lyst til at anmelde en roman, en lp eller noget helt andet, så skriv til:

bibliotekerne@vordingborg.dk