Ugens Anmelder er Jette Mehlsen

06.03.24
"Tekster om hjem” af Moussa Mchangama.

Jeg har kendt Moussa siden han blev født.
Hans mor er min veninde Annette, hans far er Said, politisk flygtning fra Comoerne (en øgruppe ud for Madagascar).

Moussa er vokset op sammen med sin mor, moster og onkel i et lille bysamfund på Midtsjælland. En tryg barndom med en masse kærlighed, aktivitet og voksenkontakt.
Det var også en barndom, der var fyldt med et massivt savn af en far, der ikke var til stede. En far der ikke var synlig eller overholdt aftaler, men derimod prioriterede at kæmpe for demokrati i sit hjemland.

Dette er en bog om at høre til, hvem der får lov til at høre til, og hvem der ikke får lov til at høre til.

Bogen indeholder 24 små tekster, der er en blanding af essays, erindringsstykker og citater.

Bogen rummer nogle utroligt velskrevne og rørende tekster om Moussas barndom og voksenliv:

Om at savne den far og det land, der har givet ham hans hudfarve.

Om at sidde tilbage med en følelse af, at man som syvårig ikke er god nok, når ens far er rejst ud af landet uden at sige det – selvom de havde en aftale.

Om ikke at måtte deltage som statist i indspilningen af filmen Vildbassen fordi ”der dengang ikke er nogen som dig” som casteren sagde.

Om at være minoritetsdansker på grund af sin hudfarve og seksualitet.

Om at opleve stigende racisme op gennem 1990’erne og til i dag.

Om at være far i en regnbuefamilie der rummer 3 forældre.

Bogen rummer også generelle tanker om at være sat uden for samfundets normer som sort, queer og regnbuefamilie.

Moussa drømmer om en rummelig og inkluderende verden, der betragter alle mennesker som ligeværdige og værdifulde.
Alle har brug for at høre til et sted, at blive respekteret og høre til!

Du skal læse denne bog, hvis du vil blive klogere på identitetspolitik og diversitet.

Jette er bibliotekar og træffes oftest på Vordingborg Bibliotek

Fik du ikke læst Ninas anmeldelse i sidste uge, så kan den læses HER

Vil du også være Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk