Jonas anmelder ”Vidnesbyrd” af Primo Levi

Ugens anmelder er Jonas Theis Petersen

22.12.21
Kan en bog der omhandler erindringer fra Auschwitz være en stor læseoplevelse? Svaret er ja.

Med sin jødiske baggrund var Primo Levi stærkt udfordret i sin tilværelse i Mussolinis Italien. Efter at have færdiggjort sin universitetsuddannelse i kemi i 1941, meldte han sig ind i det illegale parti Partito d’Azione, og snart efter blev han medlem af en oprørsgruppe, der opererede i de norditalienske bjerge.

Levi tages til fange og sendes til Auschwitz i 1944, hvor han overlever den første udvælgelse og som arbejdsduelig placeres som laborant på en nærliggende kemisk fabrik. Det er begyndelsen på en grum fortælling om, hvordan man overlever kz-lejrenes ubegribelige brutalitet og meningsløshed, om vejen tilbage til de levendes verden og ikke mindst om behovet for at aflægge vidnesbyrd.

Det er bestemt fortjent, når anmeldere kalder bogen for enestående og for én af det 20. århundredes absolut mest nødvendige bøger. ”Vidnesbyrd” er den samlede fortælling om Levis kamp for overlevelse i Auschwitz, hans omstændige hjemrejse og om tiden og tankerne efter hjemkomsten. I de tre bøger ”Hvis dette er et menneske (1956), Tøbrud (1963) og De druknede og de frelste (1986).

Jonas Theis Petersen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og derudover teamleder i Team B&U.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.