Kokken Konrad

Ugens anmelder er Louise

09.02.22
Louise anmelder 'Kokken Konrad' af Kirsten Ahlburg

Noget er helt galt hos kokken Konrad. Mens han hører opera for fuld styrke og synger med på sangene, glemmer han alt om den kage, som han har sat i ovnen, og pludseligt lugter der brændt. Kirsten Ahlburg har skrevet en sjov og underholdende letlæsningsserie for de 6-8 årige.

Det går muntert for sig hos den gesjæftige kok Konrad, som har nok at se til med egen kro og overnattende gæster. Heldigvis kommer Asger forbi efter skole og giver en hånd med, når det bogstaveligt talt brænder på for Konrad. Der skal laves chili con carne, som vist bliver en anelse for stærk selv for voksne mennesker, og bringes smørrebrød ud til en 50-års fødselsdag. Det er ikke nemt, når bilen ikke vil starte, og kan det overhovedet lade sig gøre at bringe 120 stykker smørrebrød ud på cykel? Hundene Fido og Bella hjælper gerne med at vaske gulvet, når flødeisen smelter og løber ud af fryseren. Og det er heldigvis nærmest umuligt at lave for meget pasta, når kroen er fuld af gæster, og pastamaskinen er gået amok.

Kirsten Ahlburg har indtil videre skrevet 6 bøger i serien om kokken Konrad, og der skulle være flere udgivelser på vej. Bøgerne er lette at læse med korte sætninger og et lixtal på 5. Forfatteren er kendt fra et væld af andre nemme bøger for begynderlæserne. Denne serie er lavet i samarbejde med illustrator Pernille Mühlbach, og teksten understøttes fint af de skønne, humoristiske tegninger.

Serien kan lånes på biblioteket eller læses som ebog på eReolen Go:

Louise Fuglsang Holmquist er bibliotekar ved Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af Mettes anmeldelse af eReolens podcast fra sidste uge, kan du læse den her.