Ugens anmelder er Louise

09.08.23
Sallys pinlige far fortæller de bedste farjokes

Forfatter Thomas Brunstrøm og illustrator Thorbjørn Christoffersen står bag den populære billedbogsserie om Sallys far, der bander, lyver og joker sig til titlen som verdens nok mest pinlige far.

Nu er makkerparret udkommet med en ny bog fyldt med gakkede gåder og skøre farjokes. Bibliotekar Louise Fuglsang Holmquist fra Vordingborg Bibliotekerne anbefaler ’Sallys far er skidesjov: 130 jokes fra dengang Sallys far var dreng’.

”Hey, gæt, hvem jeg stødte ind i på vej ned til optikeren for at få nye briller?
Alle.”

Forældre kan som bekendt være ekstremt pinlige, særligt når der er venner på besøg, men Sallys far formår at være tåkrummende pinlig i alle tænkelige situationer såsom på ferien, på fodboldbanen, henne i skolen og når familien er ude at købe ind. Og han fyrer gerne sine bedste farjokes af.

Der er nu udkommet 14 bøger om den pinlige og skøre far, der gang på gang bringer sin datter i forlegenhed. I bogen ’Sallys far er skidesjov’ er det blevet til 130 af farens bedste jokes og gåder. Sallys far har sat sig for at lære sin datter at være lige så sjov som ham, så Sally må med en tur i køkkenet, så far kan fortælle hende alle sine fjollede jokes om mad.

”Hvad hedder Draculas fætter - som forresten er vegetar?
Rucola.”

Sally er ikke særligt imponeret af sin fars humor, men da han lokker med en tur i zoo sammen med lillebror Eddie, lader Sally sig alligevel overtale til at lægge øre til flere af hans vandede vittigheder. De har nærmest ikke tid til at se på dyrene i zoo, for far har travlt med at lære Sally de bedste jokes om dyr. Og næste dag på vej til skole er Sally ved at komme for sent, for far stopper op, hver gang han kommer i tanke om en ny, genial joke. Han kender endda en masse ’forbudt for børn-jokes’, som han har skrevet ned i en hemmelig bog.

”Min tissemand har faktisk været i Guinness' Rekordbog,
men så kom bibliotekaren og sagde, at jeg skulle tage den ud.”

’Sallys far er skidesjov’ er en skøn samling af nye og velkendte vitser og gåder, som både børn og voksne kan grine af. Bøgerne om Sally og hendes herlige, skøre far er gode til højtlæsning for børn fra 4-år og opefter, og for de lidt yngre har lillebror Eddie også fået sin egen sjove serie.

Thomas Brunstrøms humoristiske billedbøger kan lånes på biblioteket eller findes som ebøger eller lydbøger på eReolen GO.

Louise er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne. Du møder hende oftest enten på Møn- eller Vordingborg Bibliotek.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her