Ugens anmelder er Louise

01.11.23
"El-laboratoriet" af Jack Challoner.

Hører du til dem, der er vilde med selv at opfinde ting og lave små forsøg med naturvidenskab, så er her idéer til en række spændende projekter, som du kan kaste dig over i bogen ’El-laboratoriet’.

Gads Forlag har udgivet en ny, flot fagbog, som giver inspiration til at kaste sig over sjove forsøg med elektriske anordninger, som man med en smule fingerfærdighed selv kan bygge.

Vidste du, at du f.eks. kan lave din egen mini-elbil, AM-radio eller elektromagnetiske kran?

Eller måske en metaldetektor, der kan finde jern ved at skabe et magnetfelt af metaltråd?

De 18 projekter kræver lidt forskelligt udstyr, og forfatteren Jack Challoner kommer med nyttige tips og tricks til brug af værktøj som loddekolbe, multimeter og limpistol samt gode råd om, hvordan man undgår uheld og farlige situationer, når man arbejder med elektricitet.

Bogen indeholder trin-for-trin-instruktioner med grundige beskrivelser af, hvordan man gør. Layoutet er lækkert og overskueligt, og de tydelige farvefotos gør bogen indbydende og nem at gå til.

Med bogen ’El-laboratoriet’ kan børn fra omkring 12 år og opefter prøve kræfter med de spændende forsøg på egen hånd.

Mindre børn fra omkring 7 år vil også sagtens kunne eksperimentere med de sjove opfindelser med hjælp og vejledning fra deres voksne.

Ved hvert forsøg er der angivet sværhedsgrad og tidsforbrug samt informationer om, hvorvidt der er noget sikkerhedsmæssigt, som man skal være særligt opmærksom på.

I samme serie udgivet af forlaget Gads Børnebøger findes der flere bøger om spændende gør-det-selv-projekter f.eks. Udelaboratoriet, Dinolaboratoriet og Matematiklaboratoriet.

Bøgerne kan lånes på biblioteket sammen med mange andre lærerige fagbøger om eksperimenter og aktiviteter med naturvidenskab.

Louise Fuglsang Holmquist er bibliotekar ved Vordingborg Bibliotekerne, og hun er særlig dygtig til at finde spændende læsestof for de yngste og de unge.

Hvis du vil læse sidste uges anmeldelse, så kan du finde den HER

Har du lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk