Ugens anmelder er Merete Stockfleth

28.12.22
Fionavar - Gobelinen 1-3 er skrevet af Guy Gavriel Kay

Kays fantasytrilogi er historien om de fem unge canadiske studerende, Kimberley, Kevin, Jennifer, Dave og Paul, der inddrages i kampen mellem onde og gode magter i middelalderriget Fionavar. Handlingen foregår også i vores verden, men primært i den parallelle verden  Fionavar, som også er den første af alle verdener.

I alliance med troldmanden Loren Silvercloak kæmper de mod Maugrim, der bryder fri af sit bjergfængsel og truer Fionavars eksistens. De slutter sig til magikere, elvere, dværge og styrkerne fra kongen af Brennin for at kæmpe mod Maugrim.

Fortællingen fletter på forbløffende vis Arthur-legender ind i en blanding af nordisk- og keltisk mytologi, krydret med en spændende verden fuld af væsner og magi.

Det er ikke en letlæst bog. Sproget er lidt kringlet og som det er tilfældet med en del andre fantasyserier, er der et stort persongalleri at holde styr på.

En storslået gang fantasy – en overset perle inden for genren.

Guy Gavriel Kay assisterede J.R.R. Tolkiens søn Christopher Tolkien ved redigeringen af Tolkiens posthumt udgivne værk ”The Silmarillion”.

Merete Stockfleth er bibliotekar ved Vordingborg Bibliotekerne og du vil oftest møde hende på Lundby- og Vordingborg Bibliotek.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.