Ugens Anmelder er Merete Stockfleth

28.06.23
Anmeldelse af Shantaram af Gregory David Roberts

En (røver)historie om en mand, der overlever på flugt

Shantaram er historien om Lin, en australsk bankrøver og heroinmisbruger, der i starten af 80érne flygter fra fængslet og under falsk identitet slår sig ned i Bombays slum. Her møder han Prebaker, som bliver hans ven, der introducerer ham til Indiens mangfoldighed og samtidig får Lin sit indiske navn: Shantaram, som betyder ”fredens mand” eller ” mand af guds nåde”.

Men livet bliver ikke fredeligt, men tværtimod ret hæsblæsende. Han opretter en gratis sundhedsklinik og arbejder for den lokale mafia med hvidvaskning af penge, dokumentfalskneri og som gangster. Vi følger de venskaber han knytter og hans store forelskelse i en uopnåelig og mystisk kvinde.

Shantaram er en lang roman og indeholder det hele, humor, spænding, kærlighed, filosofi og lærdom, kort sagt, det handler om livet. Meget underholdende læsning.

Læs også Bjergets skygge som er 2. del af Shantaram

"Shantaram" er en roman baseret på forfatterens erindringer og er derfor delvist baseret på hans liv.

Merete er bibliotekar og du træffer hende oftest på Lundby & Vordingborg Bibliotekerne

Du kan også blive ugens anmelder: skriv til biblioteket@vordingborg.dk, hvis du vil høre mere.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den HER