Nina anmelder en bog om H. M. Dronning Margrethes smukke smykker

Ugens anmelder er Nina Vestergaard

30.03.22
”Diamonds are a girls best friend” – jo det sang Marilyn Monroe for mange år siden – og den, der nok har diamanter i den højeste karat må i Danmark være H. M. Dronning Margrethe.

Nina anmelder bogen 'En dronnings smykkeskrin: 50 år som regent fortalt i smykker' af Heidi Laura.

I anledning af hendes regentjubilæum er der i år kommet adskillige fantastiske bøger – og Heidi Laura har fået adgang til H. M. Dronning Margrethes private smykkeskrin – dvs. de smykker hun gennem årene har modtaget som gaver fra familie eller selv har tilkøbt.

Foruden de utrolig mange smykker fortæller H. M. Dronningen også om den rejse, hun har været på, siden hun i 1972 overtog tronen fra sin far. Og hun kunne tilbage i januar fejre sit 50 års regents jubilæum.

Bogen beskriver H. M. Dronningens unikke smykkeskrin – lige fra bensmykker til fantastiske turkiser begge givet af Prins Henrik. H. M. Dronningen fortæller også om de smykker, som hun har fået af sin nære familie og de smykker, som ikke ejes af Kongehuset, men som den regerende monark har adgang til.

De store smykkesæt er ikke medtaget i denne bog – men hvis du har interesse for at læse om Kongehusets smykker, så kan du finde inspiration i Nina Halds bøger – det gælder både diamanter, Perlediademet og andre perler i kongehusets samling og endelig Rubinsættet, som H. K. H. Kronprinsesse Mary bruger ved officielle lejligheder.

Det er en utrolig smuk bog - fantastiske billeder af smykker med H. M. Dronningens egne kommentarer om, hvordan de havnede der i hendes smykkeskrin. Men H. M. Dronningen fortæller også om de personlige smykker som er givet videre til de 3 svigerdøtre – diademer og dåbssmykker til Prinsesse Isabella.

Men som det spændende menneske H. M. Dronning Margrethe er – så er der ikke kun guld og glimmer i smykkeskrinet – et par blå plasticøreringe er blandt H. M. Dronningens yndlingsøreringe – købt billigt i Matas.

Så har du lyst til smykkernes kulturhistorie – så er denne bog en fantastisk introduktion. Yderligere information om kongefamiliens smykker og juvelsamling findes i bogen 'Juvelerne i det danske kongehus'.

Nina Vestergaard er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse om den anmeldte børnebog her.