Ugens Anmelder er Nina Vestergaard

27.09.23
Anmeldelse af romanen "Omsorg" af Claire Keegan

Claire Keegan har skrevet en fantastisk kortroman, der foregår i det katolske Irland i 1980’erne.

"Omsorg" er fortællingen om den unavngivne ca. 10 årige pige, der sendes på sommerferie hos familiemedlemmer en sommer, hvor hendes mor venter endnu et barn.

Claire Keegan formår på ganske få sider at fortælle Irlands nyere historie, der giver læseren et tilbageblik på den store fattigdom og hungersnød fra 1800 tallets Irland under et brutalt engelsk styre.
Familierne er fattige, med mange børn; den vigtige pub, hvor kvæget skifter ejermand over kortbordet.
Det er ikke nogen nem tilværelse vores unavngivne pige, der angiveligt er ældst, sendes bort fra.
Vi hører kort om IRAs fanger, der sultestrejker i fængslet og dør.

Pigen sendes til ægteparret Kinsella, hvor mad er i overflod.
Penge er ikke noget problem og hjerterummet er åbnet for ægteparret, der er fattige på børn.

Omsorg, venlighed og varme møder Pigen, der lærer at læse, får nyt tøj og varme bade.
Fra vanrøgt til omsorg på få dage! Om at spise Weetabix kiks i smug og få bøger at læse i.

"Omsorg" er romanen om hemmeligheder; hvad enten det er historien om Kinsella’s afdøde dreng og deres længsel efter at være noget for nogen.
Det er også romanen om de ufortalte hemmeligheder, som kan læses som misbrug, der afsløres ved nattetisseri og utryghed.

"Omsorg" er også et synonym for hvordan de 2 fædrefigurer tager vare på deres familier og især deres jord.
Den ene, der vanrøgter og den anden, der holder en ære i at have en velfungerende gård.

"Omsorg" er billedet på de 2 mødrefigurer; den ene, der efter kontinuerlige graviditeter ikke længere har kræfter til at tage vare på sine børn og den anden, der længes og knytter sig til Pigen.

"Omsorg" er en fantastisk poetisk, men barsk bog! Intet mindre.

Claire Keegan formår at skrive en rørende og hjertegribende skæbnefortælling på under 90 sider og den sætter sig spor i sin læser, der ikke kan lægge den fra sig, men må læse den i et stræk.
Det er romanen om medmenneskelighed og næstekærlighed; at vokse gennem hele livet og ikke mindst, at håbet om en anderledes tilværelse altid skal bevares.
Det er op til læseren at fortolke slutningen, som ikke skal afsløres her.

Nina er bibliotekar, og træffes oftest på Vordingborg & Præstø Bibliotek. Nina er vært ved et "Læs Bogen - se Filmen"-arrangement i Møn Bio tirsdag d. 3. oktober, hvor bogen diskuteres fra kl. 9.15, hvorefter filmen vises kl. 10.00

Hvis du ikke nåede at læse sidste uges anmeldelse, så kan du læse den HER

Og har du selv lyst til at anmelde et værk, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk