Pernille anmelder en højtlæsningsbog for børn omkring verdens problem med plastik

Ugens anmelder er Pernille Vangaa Knudsen

19.05.21
I denne uge er det vores børnebibliotekar Pernille Vangaa Knudsen, der har læst og anmeldt bogen ”En planet fyldt med plastic – og hvad du kan gøre for at hjælpe”.

Jeg har læst denne børnebilledbog om plastikforurening, som berører et meget aktuelt emne, der dog kan være svært at forstå og rumme for et barn. Emnet er heller ikke det nemmeste at forklare for sine børn. Med hjælp fra denne bog, synes jeg, at det bliver noget nemmere at tale med børn om planetens tilstand.

Bogen egner sig perfekt til højtlæsning til børn fra 5-8 år. Jeg har ikke selv så små børn mere – men jeg kunne godt have brugt en lignende bog, da mine børn var små til at forklare et alvorligt emne, uden at det bliver for dystert.

Bogen tager sit udgangspunkt fra et barns synsvinkel og viser os verdenen, der er omgivet af plastik. Det hele vises fra et barns perspektiv – og er tilføjet spørgsmål, som kun børn kan stille.

Bogen indeholder grundige og uddybende forklaringer på, hvad plastik er, hvornår det blev opfundet, hvorfor det ikke kan nedbrydes – og ikke mindst: hvorfor det er så stort et problem for bl.a. vores verdenshave. Forklaringerne er pakket fint ind i et lækkert layout og farvestrålende illustrationer med wow-effekt og masser af humor.

Vi følger en dreng, som vi først møder hjemme i sit hus. Her bliver han opmærksom på, at han er omgivet af plastik overalt i sit hjem. Opvaskebørsten, uret på væggen, ketchup-flasken på bordet, tandbørsten, karkluden, hjulene på skateboardet og hundesnoren er alt sammen lavet af plastik.

Så følger vi drengen, samtidig med at der kommer forklaringer på, hvordan plastik blev opfundet, og hvor det bliver lavet. Efter disse grundige og interessante forklaringer med masser af billedillustrationer bevæger bogen sig til det egentlige budskab.

For plastikken er her og der og allevegne, men hvordan undgår vi, at den havner i naturen og ender i havene som mikroplast?

Bogen giver et view ud i verden, hvor den viser, at problemet med plastik har hobet sig op mange steder. Bogen rundes af med løsningsforslag fra ingeniører, forskere og miljøforkæmpere – og kommer med bud på, hvad vi hver især kan gøre i vores hverdag for at begrænse vores spild af plastik.

En rigtig god bog til at belyse problematikken omkring plastikaffald.

Pernille er børnebibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse kan du læse den her Under en blodrød himmel