Anmeldelse af Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Ugens anmelder er Pernille Vangaa Knudsen

14.09.22
Boganmeldelse af Jekyll and Hyde

Vores børnebibliotekar Pernille har læst bogen Jekyll and Hyde, som er Kenneth Bøgh Andersens genfortælling af The strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde af Robert Louis Stevenson.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde kørte som musical for nogle år siden i København, hvor jeg så den. Den gjorde et stort indtryk på mig med det dystre set-up pakket ind i tunge melodier i mol. Da jeg pludselig en dag stødte på bogen Jekyll and Hyde med sine lysende guldbogstaver på børnebiblioteket, måtte det være tid til også at få den læst.

Bogen Jekyll and Hyde af Kenneth Bøgh Andersen er en imponerende genfortælling med uhygge, gys og dragende beskrivelser af et menneskes kamp med sine indre dæmoner.

Det er fortællingen om lægen, der bruger sig selv som forsøgsdyr i forsøget på at forstå menneskets psyke for at kunne hjælpe folk med psykiske lidelser. Han udvikler en mikstur, der kan fremkalde de mest onde sider af mennesket, for at betragte hvad der sker. Men det tager overhånd, og pludselig har Dr. Jekyll svært ved at skelne, hvem der er hvem – og Hyde tager mere og mere magten og viser de allerværste sider af mennesket. Det er ren ondskab.

Synsvinklen skifter hele tiden fra de forskellige folk, der møder henholdsvis Dr. Jekyll og Mr. Hyde på deres vej, men de mest dragende afsnit er dem, hvor synsvinklen ligger hos Dr. Jekyll og hans kamp med psyken – og Hyde. Bogen er en børne- og ungdomsbog, men jeg var mere end underholdt.

Bogen er virkelig velskrevet, medrivende og overraskende, også selvom jeg kendte selve handlingen rigtig godt. Kenneth Bøgh Andersen formår at holde læseren fast!

Som et sjovt efterskrift fortæller Kenneth Bøgh Andersen om den seriemorder, der huserede i det fattige kvarter Whitechapel i det østlige London i 1868. Det var 2 år efter udgivelsen af The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Seriemorderen var selvfølgelig Jack the Ripper, som aldrig blev fundet. 5 kvinder blev brutalt myrdet. Samtidig med at politiet ledte efter gerningsmanden spillede Lyceum Theater i London en opsætning af The Strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. En ivrig teatergænger mistænkte hovedrolleindehaveren for at være Jack the Ripper, fordi han spillede rollen så overbevisende. Jack the Ripper blev som bekendt aldrig fundet – selvom mange gennem årene har været mistænkt.

Jeg har aldrig læst den originale udgave af Dr.  Jekyll and Mr. Hyde af R. L. Stevenson, og det må jeg nok hellere få gjort.

God gysende læselyst!

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her