Stine Grabas anmelder romanen "Jordboerne"

Ugens anmelder er Stine Grabas

29.12.21
"De er skøre de japanere"

Romanen "Jordboerne" af Sayaka Murata er en gribende og tankevækkende fortælling om samfundets normer og forventninger til det enkelte menneske.

Pigen Natsuki lever sit liv, som andre mener, hun bør. I virkeligheden venter hun på at slippe fri fra Fabrikkens (samfundets) jernnæve og blive hentet af et rumskib. Natsuki har som barn svært ved at finde sin plads i verden. Moren nedgør hende konstant, og hendes lærer udnytter hende seksuelt.

Hun forestiller sig, at hun kommer fra en fjern planet, og at et rumskib skal bringe hende hjem. Hun finder en soulmate i fætteren Yuu, men en uheldig hændelse giver Natsuki stuearrest, indtil hun bliver gift. Ægteskabet er et aseksuelt ægteskab, hvor hendes mand, lige så meget som hende, tror på, at samfundet er en fabrik, hvor alle mennesker blot er komponenter.

Sammen flygter de fra de mange krav, som fabrikken og jordboerne stiller og flytter op til Yuu i bjergene. Her kan de leve som de vil - lige indtil de bliver opdaget.

Japanske forfattere har deres egen unikke skrivemåde og lige som landsmanden Haruki Murakamis bøger, så bliver denne fortælling mere og mere bizar, jo længere den skrider frem.

Sayaka Murata udkom for første gang på dansk i 2019 med romanen Døgnkioskmennesket og har her leveret en flot opfølgning.

Stine Grabas er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og er teamleder for aktiviteter og arrangementer.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, hvor Jonas anmeldte "Vidnesbyrd" af Primo Levi, kan du læse den her.