Stine anmelder 'Gud er italiener'

Ugens anmelder er Stine Grabas

27.07.22
”Gud er italiener: fortællinger fra mit andet hjemland” af Eva Ravnbøl

Kan appelsiner være sundhedsskadelige at spise om aftenen?

Ja, ifølge italienerne. Appelsiner er guld værd om morgenen men bly om aftenen, fordi appelsiner er svært fordøjelige. Dette er ét af de råd, som Eva Ravnbøl fik, da hun først flyttede til Italien i 1980'erne.

I bogen "Gud er italiener" skildrer Eva Ravnbøl et kærligt portræt af Italien gennem sine 30 år i Italien, hvor hendes børn desuden er opvokset med en italiensk far.

Som journalist for TV2 har Ravnbøl skulle rapportere fra store og små begivenheder fra Italien. Alt fra Berlusconis skandaløse privatliv og politiske karriere til Corona-nedlukning og katastrofer som brokollapset i Genova, Costa Concordias skibsforlis og jordskælvet i Amatrice, hvor 299 mennesker mistede livet. Som læser kommer man helt tæt på katastroferne, de påvirkede ofre og de meget omsorgsfulde italienere, som slipper alt, hvad de har i hænderne for at hjælpe andre i nød.

Bogen er mest af alt en kærlighedserklæring til støvlelandet, hvor Eva Ravnbøl fortæller om kulturen i Italien, som Eva selv har oplevet den. Børn skal eksempelvis helst have et skvæt olivenolie og et stykke parmesanost hver dag for at kunne vokse og man skal være parat til at stå længe i kø i butikkerne, fordi der skal sludres og pensionister skal ekspederes først. Butiksindehaverne bliver familie og er en uundværlig kilde til information.

Ravnbøl fortæller blandt andet om de mange gange, hun har snøret det italienske politi i trafikale forseelser og undgået bøder og bomspærringer.

Alt i alt en underholdende og oplysende bog om det italienske folk og hverdagsliv, som kan læses af alle, der ønsker indsigt i italiensk kultur. Bogen indeholder nyttig viden om historie og adfærdsnormer samt pudsige detaljer om et land, der er i økonomisk krise, men har så meget mere at byde på.

En perfekt bog til hyggelig læsning en lun sommeraften, hvor man kan drømme sig langt væk til syden og næsten føle at man selv er der. Jeg fik i hvert fald lyst til at rejse til Italien med det samme efter læsningen af denne letlæste, humoristiske og indsigtsfulde bog.

Er man blevet helt optaget af denne type bog, så kan bogen "Vi kan sove i flyvemaskinen" af kollegaen Ulla Terkelsen også anbefales.

Stine Grabas er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne. Du vil oftest møde hende i Vordingborg og på Møn Bibliotek. Stine er Teamleder for Team Aktiviteter, men er lige nu på orlov.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du her læse om Kongetro.