Ugens Anmelder er Stine Grabas

06.12.23
Man bliver betaget af sprogets finurligheder i "Ved havet" af Abdulrazak Gurnah

65-årige Saleh Omar kommer fra Zanzibar og søger om asyl i England. Han medbringer ganske få ejendele på trods af, at han i sit hjemland var en god forretningsmand. Livet har været hårdt og i sin sene alder ønsker han at leve bekymringsfrit.

Salehs veje krydser Latif Mahmuds, som har levet i London, siden han selv forlod Zanzibar. Gennem erindringer og samtaler mellem de to, udfolder sig en historie om ambitioner, svigt, traditioner og kulturer.

Gurnah har sproget i sin magt og fortæller historien, så den kommer ind under huden på sin læser. Forfatteren beretter om en kultur langt fra vores, som er interessant med hjerteskærende konsekvenser. For læsere, der vil vide mere om verden og som sætter pris på sprogets mangfoldighed

Som bonus info fik Abdulrazak Gurnah Nobelprisen i litteratur i 2021.

Stine er bibliotekar og træffes oftest på Præstø og Vordingborg Bibliotek

Fik du ikke læst sidste uges anmeldelse, så finder du den HER

Har du lyst til at anmelde et værk, så skriv til: bibliotekerne@vordingborg.dk